Header cursusaanbod.1680x400x1

Volg ons nu op

Niveautje hoger..

Uw kind zit in groep 8 en krijgt een verwijsgesprek richting middelbare school. Ik durf erom te wedden dat tijdens dit gesprek het onderwerp ‘begrijpend lezen’ voorbij komt. Gegarandeerd.

  • Is uw kind goed in begrijpend lezen? Nou, dan kan het na groep 8 misschien wel een niveautje hoger proberen.
  • Heeft uw kind moeite met begrijpend lezen? Nou, dan blijven we met een advies aan de voorzichtige kant.

Wat is begrijpend lezen eigenlijk? En is het nou echt zo belangrijk en doorslaggevend?
Ik kan er hele theorieën op los laten om alles uit te leggen over begrijpend lezen. Dat doe ik niet. Het is saai en daardoor heel vervelend om te lezen. Ik leg het begrip begrijpend lezen uit aan de hand van drie korte voorbeelden, eigen ervaringen bovendien.

De mop

Ik ben opgegroeid in een gezin met een oudere broer en zus. Met name mijn oudere broer vond het leuk om aan zijn jongere zusje moppen te vertellen. “Ik heb een mop” was steevast de aankondiging.
Ik voel nog, dat ik dan altijd een beetje kromp. Vooraf zag ik er al tegenop dat hij die mop ging vertellen. En waarom? Ik kon mijn broer prima verstaan, ik kende alle woorden die hij uitsprak, maar in 90% van de gevallen snapte ik de mop niet. Ik wist vooraf al dat er een grote kans was dat ik in verlegenheid gebracht zou worden. Schaapachtig lachen en doen of ik de mop had begrepen? Eerlijk bekennen dat ik de mop niet begreep en voor ‘dom zusje’ te worden uitgemaakt? Nee, die moppen mochten aan mij voorbijgaan. Doe maar niet.

De film

Misschien herkenbaar: je kijkt naar een film, je ziet alle beelden, je hoort de acteurs praten, je leest de ondertitels, je neemt alles waar, en toch…..je begrijpt niet waar het over gaat. Heb ik iets gemist? Ik snap het niet? Waar zit ik naar te kijken?
Grote kans dat je de film uitzet. Kleine kans dat je er plezier aan beleeft. 0% kans dat je het vervolg van de film gaat bekijken.

De songtekst

Ik spreek een aardig woordje Engels. Ik kan de meeste woorden in een liedje wel vertalen naar het Nederlands. Ik vind het heerlijk om mee te zingen en doe dat al mijn hele leven en heel frequent.
Als ik meezing spreek ik de woorden gerust goed uit, ik weet zo ongeveer van alle woorden wat ze betekenen, maar de betekenis van het lied? Soms ontgaat mij die volledig. Dus als iemand mij zou overhoren over de betekenis van het lied, dan zou het schaamrood mij op de wangen verschijnen. Ik brul wel lekker mee, maar ik heb geen idee wat ik aan het verkondigen ben.

 Bovenstaande drie voorbeelden geven aan dat je niet genoeg hebt aan de techniek van kunnen lezen, luisteren, zien en vertalen.

Als een kind van 9 de techniek van het lezen onder de knie heeft, zou het bij wijze van spreken het Financieel Dagblad kunnen lezen. Maar erg zinvol is dat niet.

Het begrip is van belang om er plezier uit te halen, om er belangrijke informatie uit te halen, om de prikkel te krijgen om meer te willen en verder te gaan.
Kortom: het begrip van een tekst is een enorme motivator om te leren. Dus ja….begrijpend lezen is érg belangrijk.

Wat helpt?

Mijn broer was zo lief om de moppen uit te leggen. Oh, haha…ja, toch een leuke mop. Dat heeft hij steeds gedaan en zo langzamerhand ga je leren hoe een mop werkt. Je leert patronen herkennen
en te waarderen dat je in een mop vaak  ‘op het verkeerde been wordt gezet’.

Hoe fijn is het om de ingewikkelde film stop te kunnen zetten. Samen even praten over “hoe zit dat nou?” Soms helpt het om even iets op te zoeken over het onderwerp. Meer achtergrondkennis kan enorm helpen bij het begrijpen. En dan blijkt soms de meest ingewikkelde film, de allermooiste te zijn. “Het zat zo goed in elkaar.!”  “Gelukkig komt er een vervolg!”

In liedjes zit vaak figuurlijk taalgebruik. Neem als simpel voorbeeld “Back to black” van Amy Whinehouse. Terug naar zwart. Het wordt pas echt een bezield lied als je weet dat dat zwart  het enorme verdriet is na een relatiebreuk. En dat leer je door goed te luisteren en je te verdiepen in een tekst. Het meezingen wordt daarna nog veel fijner.

Dus:

Patronen herkennen, samen praten over teksten, betekenis geven aan figuurlijk taalgebruik, achtergrondkennis vergroten, handigheid in lezen aanleren( herkennen van signaalwoorden en verwijswoorden).

Er valt echt resultaat te behalen!

Informatie

Voor meer informatie, aanmelding voor een gratis proefles of om u in te schrijven:

Bel ons op
06 - 46 33 80 09
072- 51 28 22 2

of mail naar
post@jaropleidingen.nl

Het aanmeldingsformulier invullen.